La vuitena edició de Dansa Metropolitana vibrarà al SAT!
27.02.2025
Mucha Muchacha i Los Voluble, Magdalena Garzón i Mar García i Javi Soler presentaran les seves darreres creacions al SAT! del 15 al 23 de març
Ahir dimecres, 26 de febrer, es va presentar en roda de premsa a l’espai Corberó d’Esplugues la programació de la vuitena edició del festival Dansa Metropolitana, que arriba del 13 al 30 de març per omplir de vida i moviment dotze ciutats de l’àrea metropolitana. Amb una programació que destaca per la seva amplitud i diversitat, el festival reuneix artistes locals i internacionals d’excel·lència per oferir propostes úniques al públic.
Enguany, el festival posa el focus en la connexió íntima entre el so i el moviment, i explora com la vibració crea diàlegs únics entre cos i música amb Vibracions, un projecte que connectarà professionals de la coreografia de Catalunya amb escoles locals i amb el gran públic.
Tres són les propostes que es podran veure al SAT! Sant Andreu Teatre del 15 al 23 de març. Divendres 15 i dissabte 16 de març, Mucha Muchacha i Los Voluble presentaran la seva darrera creació, Para cuatro jinetes, una obra que indaga, amb un llenguatge divers i heterogeni, en la relació del folklore amb la contemporaneïtat.
Dijous 20 i divendres 21 Magdalena Garzón presenta Altars profans, una coproducció de Dansa Metropolitana que, amb un estil captivador, barreja poesia i misteri inspirant-se en les fotografies del mallorquí Toni Catany.
L’última peça que es podrà veure aquesta edició al SAT! és CARIBE MIX ’23, de Mar Gómez i Javi Soler, diumenge 23 de març. Una proposta fresca i trencadora que s’esdevé en el set de rodatge d’un videoclip per qüestionar-se, des de dins, en la cultura mainstream i el consum compulsiu de continguts digitals.
PARA CUATRO JINETES, Mucha Muchacha i Los Voluble
Dissabte 15 de març, 20h | Diumenge 16 de març, 18.30h
Durada: 50 minuts
*Dissabte 15: col·loqui postfunció amb la companyia moderat per Oriol Puig Taulé, crític de Recomana.cat
Després de l’èxit de la seva òpera prima, Mucha Muchacha, les quatre amazones d’aquesta companyia rellegeixen la dansa popular aliant-se amb Celso Giménez (La Tristura) i el duet d’experimentació audiovisual i activisme sonor Los Voluble per oferir-nos una rave folklòrica que cavalca a través del temps.
Si bé al seu treball anterior retien homenatge a les dones de la Generació del 27, les Sinsobrero, en aquesta segona obra ballen per buscar respostes a preguntes com: és possible parlar més enllà dels temps? Som capaços, en aquest moment, simplement d’escoltar? Es pot imaginar la dansa del futur?
Les coreògrafes i directores Ana Botía, Marta Mármol, Belén Martí Lluch i Marina de Remedios entenen el folklore com la nit d’aquest projecte: un lloc immens, misteriós i moltes vegades confús, ampliat per llegendes, rituals, festes i balls que hem creat al seu voltant a llarg de la història. Estructuren la peça com un tríptic (Mi tatarabuela, Mi abuela, i Tú y yo) de registres i tonalitats ben diferents però que dialoguen entre elles sobre la qüestió de fons de la peça: com serà el folklore del futur?
Mucha Muchacha va ser fundada per Ana Botía, Marta Mármol, Belén Martí Lluch i Marina de Remedios l’any 2019. Com a jove companyia formada en dansa espanyola i flamenc, treballen des de la contemporaneïtat del folklore, dialogant i incorporant altres llenguatges que potencien el contacte amb l’espectador, sempre en compromís amb la innovació escènica.
ALTARS PROFANS, Magdalena Garzón
Dijous 20 de març, 18.30h | Divendres 21 de març, 20h
Durada: 50 minuts
*Dijous 20: col·loqui postfunció amb la companyia moderat per Júlia Vernet, crítica de Recomana.cat
Magdalena Garzón estrena Altars profans, presentada al Premi de Dansa de l’Institut del Teatre 2023, on va ser reconeguda amb el Premi SAT!. Aquesta distinció li ha permès desenvolupar la peça i estrenar-la ara en format ampliat al SAT! en el marc del festival Dansa Metropolitana, que coprodueix l’espectacle.
La peça, concebuda per a quatre intèrprets, estudia la relació entre la dansa i la música -antiga i actual- en l'escena i estableix un lligam poètic i estètic amb l’obra fotogràfica de l’artista mallorquí Toni Catany, en particular, amb els seus bodegons, altars amb objectes, natures mortes i altres formes de vanitas. La seva última sèrie creativa, presentada pòstumament l’any 2013 a la galeria Trama de Barcelona, portava per títol “Altars profans”.
L'ànima de les coses encara es troba en l'enigma de la seva semblança exterior, en el misteri. En aquesta peça les figures es belluguen com a fantasmagories i ens acosten a la impossibilitat de posar-nos en un lloc, en una pau inquietant que revela la intimitat en la imatge.
La companyia Magdalena Garzón, formada el 2016, explora la intersecció entre música i dansa amb peces com Astres mínims i Vetlla, i crea espectacles immersius en espais no convencionals.
CARIBE MIX '23, Mar Garcia i Javi Soler
Diumenge 23 de març | 18.30 h
Durada: 45 minuts
Des de les seves motivacions frustrades per ser Superestrelles del Pop, i amb ganes de reivindicar el valor de la música canònica de la cultura mainstream, CARIBE MIX '23 proposa en escena la gravació del videoclip de la cançó original No Se Va a Pegar (Pop-Star). CARIBE MIX '23 viu en la seva pròpia construcció, s'alimenta de la utopia de la ficció i mostra allò que mai veiem com a consumidors compulsius del streaming immediat: l'altra cara de la Pop-Star.
Mentre avança el procés de gravació, ironitzen a través del ball sobre el món de les pop stars, el mainstream, la cultura audiovisual de la immediatesa i els productes que s’ofereixen al gran públic, que els engoleix d'esma a cop d’scroll.
CARIBE MIX ’23 és una fita més en la línia de recerca principal de la companyia de Mar Garcia i Javi Soler al voltant de les possibilitats de relació entre el moviment i el so a escena. Pot una peça escènica representar un format de promoció?
Mar Garcia, coreògrafa i intèrpret, i Javi Soler, director d’orquestra i cor, són una companyia motivada per la recerca i la creació escènica al voltant de la relació i la transversalitat entre moviment i so, tots dos àmbits com a protagonistes de l’acció. La concreció del material escènic mitjançant la partitura i la cerca de la connexió amb l’espectador caracteritzen el seu estil compositiu. A més, la seva inquietud creativa tracta de combinar referències tècniques de composició contemporània juntament amb referències pertanyents al seu context generacional i a l’imaginari col·lectiu.
Consulta tota la programació de Dansa Metropolitana aquí: https://www.dansametropolitana.cat/ca


